Algemene absintdiscussie

Echt, niet echt,...

jay (03/12/06 om 13:10:14):

Wat maakt een absinth tot een "echte" absinth?
Want er is naar 't schijnt heel wat brol op de markt.
Aan welke voorwaarden moet het voldoen?
Hoeveel alcohol, thujon,...

En welke absinths zijn aanraders?
Voorlopig heb ik een Francois Guy en een Libertine besteld.

 

Helfrich (03/12/06 om 14:48:03):

"Echt" is in dit geval een rekbaar begrip. Je zou kunnen zeggen dat het "echt" is als er alsemextract in voorkomt, maar dan zouden al die onzindrankjes met alsemolie ook "echte" absint zijn. Het lijkt mij redelijk om te stellen dat een absint "echt" is, als het op z'n minst een distillaat betreft van anijszaad, venkelzaad en absintalsem.

Dan zouden de Guy en de Libertine 55 evenwel niet echt zijn. De Guy bevat immers geen venkel en de Libertine 55 geen Artemisia absinthium, maar enkel Artemisia pontica. Dat laatste geldt in ieder geval voor het oorspronkelijke recept van een paar jaar geleden. Of ze dat nog gebruiken weet ik niet zeker.

Toch heb je daarmee een heel behoorlijke keuze gemaakt. Met name de anijs en de alsem van Guy vind ik van uitzonderlijk goede kwaliteit, maar daarin sta ik nagenoeg alleen.

En thujon is niet zo relevant.

(Graag wil ik de Belgische leden bedanken voor het woord "brol", dat ik ook ben gaan gebruiken.)

 

s0lar (03/13/06 om 01:46:58):

Ik denk dat je een goede of zoals jij het vraagt een echte makkelijk kan herkennen aan de louche en de kleur en geur. Je ziet direct of het een wanproduct is. En als er ergens Tsjechisch bijstaat is het ook rotzooi, of thujon dit en thujon dat of als men aanraadt het te flamberen...
De Guy is naar mijn gevoel een lekker drankje en de geur, kleur en louche is goed.

 

Barski (03/13/06 om 17:18:11):

Op de vraag wat echte kwaliteitsabsint is hebben onze oosterburen een mooi antwoord geformuleerd. Het onderstaande rijtje is afkomstig van Andy, de beheerder van absinthguide.de.

Echte absint zegt hij;

[b]- bevat anijs  :)
- bevat geen suiker  :P
- bevat geen kunstmatige geur-, kleur- en  
 smaakstoffen   :-X
- bevat geen olieën  :P
- heeft geen lichtblauw/groene kleur   :P
- laat geen verdoofd gevoel op de tong achter  :P
- is niet puur te drinken  :P
- wordt mooi troebel na toevoeging van water  :)
- ruikt niet chemisch   :P
- ruikt en smaakt niet naar ethanol   :P
- heeft zijn wortels in een lange oude traditie  :)[/b]

 

Helfrich (03/13/06 om 20:02:52):

Absint is een van de meest olierijke distillaten die er zijn. Dat het geen oliën zou mogen bevatten lijkt me bepaald geen maatstaf. Als hij bedoelt dat er geen oliën worden toegevoegd, dan zit daar natuurlijk wel wat in.

Dat een alcoholische drank niet naar ethanol ruikt of smaakt is onmogelijk. Misschien bedoelt hij dat er geen alcoholscherpte mag zijn, of geen spirituslucht, maar zelfs de geur van zuivere methanol verschilt niet zo heel enorm van die van ethanol (daarom geeft men aan spiritus een luchtje mee). Gedistilleerd ademt ethanol, en dat is maar goed ook. Dat zoiets niet zou mogen slaat helemaal nergens op.

 

Barski (03/13/06 om 20:40:35):

Ik heb het lijstje rechtstreeks vertaald en ik denk dat Andy heeft bedoelt dat absint niet naar pure alcohol dient te ruiken. Als dat wel het geval is dan heb je waarschijnlijk met Tsjechische troep te maken. Jeweetwel, het spul waar je beter je ramen mee kunt wassen. Dat brengt me trouwens op een idee. Misschien is het leuk een lijstje te maken met dingen waar je Tsjechische absint wel voor kunt gebruiken! Ik zal er de nog een geven:

[b]barbeque aanmaken[/b] want 72% alcohol wil wel branden  ;D!

 

Helfrich (03/13/06 om 22:09:45):

Ruitensproeiervloeistof. Dat spul is ook peperduur en zelfs tot het in uiterste verdund, in homeopathische doseringen, meurt het nog als de hel.

 

Barski (03/13/06 om 23:35:02):

Wat dacht je van deze:

10% Tsjechische absint op een tank benzine en zo het milieu sparen (en in de tweede plaats je slokdarm)  ;D

 

Christian (03/14/06 om 16:32:02):

..waar het in eerste instantie ook voor bedoeld is...dat men dat niet wist: :D
als onkruidverdelger.

 

Kroeze (03/15/06 om 12:53:23):

- ruikt en smaakt niet naar ethanol  


Zuivere alcohol, 96,3 % is van zichzelf reuk en smaakloos en kleurloos.
Iets kan dus niet naar Ethanol smaken of ruiken.

 

Helfrich (03/15/06 om 13:16:19):

Dat klopt. De eerste twee alcoholen, methanol en ethanol, zijn volstrekt geur- en smaakloos. Dat eraan ruiken of ervan proeven toch een beleving geeft, zal te maken hebben met een irritatie van de slijmvliezen. Laat dit een geruststelling zijn voor wie regelmatig met een kegel rondloopt. Je kunt niet uit je mond ruiken naar alcohol.

 

Barski (03/15/06 om 14:48:25):

Als ik zo de reacties lees dan denk ik dat onze Oosterburen nog het een en ander te leren hebben. Hieronder heb je de link naar de orginele pagina.

http://www.absinth-guide.de/absinthe_infos.html

en dan klikken op "Wie erkenne ich hochwertigen Absinth / Absinthe ? (extern)"

 

Nurgle (03/18/06 om 14:04:38):

Helfrich schreef:



(Graag wil ik de Belgische leden bedanken voor het woord "brol", dat ik ook ben gaan gebruiken.)



Dat is heel graag gedaan :D. Eén van m'n favoriete, typisch Vlaamse, zegswijzen is "de patatten gaan afgieten" (even naar het toilet gaan). Maar dit heeft uiteraard niets rechtstreeks met absint te maken, so nevermind.

Het wordt me al wat duidelijker wat 'echte' absint juist is, maar ik vind het nog verwarrend, zeker wat betreft de kleur. Andy zegt dat absint geen lichtblauwe of groene kleur heeft, maar is 'goede' absint juist niet groen of wit? Mogen we dan ook van blauwe absint of rode (zie webstek met Dita Von Teese) ook per definitie uitgaan dat dit slechte/commerciële/brol absint is?

Ik moet toegeven, blauw - en vooral rood - lijken me nogal wansmakelijk, maar zelf ken ik er nog niets van...

Ik heb hier in Vlaanderen nog steeds geen plek gevonden waar ik een fles absint kan kopen, maar ik ben misschien eens van plan een kleiner flesje Absente 55% te kopen. Kwestie van deze toch al eens uitgeprobeerd te hebben. Nu maar hopen dat dit niet zo'n verschrikkelijke kennismaking zou zijn dat ik van mijn leven geen absint meer wens te proeven  :-/.

 

Nurgle (03/18/06 om 15:00:05):

Net toevallig gevonden op het net: een korte revieuw van 'Serpis', rode absint:

One of the strangest absinthes around, you either love it or hate it.  It's reddish-orange and has a smell and taste reminiscent of bananas with a citrus kick.  It goes well when diluted with Red Bull instead of water, or as the infamous Slerpis™, mixed with a cherry or Code Red Slurpee.

(Bron: http://wormwoodsociety.org/)

Het gedacht alleen al van dat op de koop toe te mengen met iets als Red Bull... Dit is voor mij één van de mooiste voorbeelden van wat ik versta onder commercialiteit. Dit zal uiteraard door velen met veel plezier geconsumeerd worden op fuiven, enz., waarna ze kunnen beweren dat ze 'absint' gedronken hebben. In mijn ogen een verkrachting van een degelijk product, ten voordele van de commercialiteit. Afschuwelijk. Brol!

Allez, vanuit mijn standpunt als leek dan ;). Verbeter me gerust waar nodig.

 

Helfrich (03/18/06 om 23:12:19):

Er is een vrij duidelijk onderscheid tussen de cocktaildrankjes en alcopops die in bepaalde kringen populair zijn en datgene wat de absintheur zoekt. In ieder geval is absint nooit blauw, laat staan rood.

Absente is voorgesuikerde simili-absint voor het grote publiek. Het is niet volstrekt hels, al zit er een smaakje aan dat mij absoluut niet bevalt. Je kunt het gerust eens proberen.

Absente komt van de fabrikant die ook Pastis HB maakt. Die laatste wordt in het algemeen beschouwd als een superieure pastis. De eerste als een absint in het ondersegment. In feite gaat het in beide gevallen om een anijsdrankje, verrijkt met wat Provençaalse kruidigheid. Zelf geef ik de voorkeur aan Pastis HB, maar dan heb ik toch liever een echte absint of een Pontarlier Anis.

Echt gruwelijk zijn bijvoorbeeld Hill's en Père Kermann's. Neem dan maar een Absente.

 

sixela (03/21/06 om 12:39:13):

jay schreef:

Wat maakt een absinth tot een "echte" absinth?


Let op - het Nederlandse woord is "absint".

"Absinth" wordt vaak gebruikt om Tsjechische brol te noemen die niet veel met absint te maken heeft (behalve de naam) en gewoon probeert te teren op de reputatie die absint tot voor kort genoot.

Hoewel d'r nu ook goede "absinth" is - Eichelberger uit Duitsland valt best mee. Ik heb toch nog een "e"
achter "absinth" geschreven op het etiket, omdat die spelling me zo stoorde ;).

 

sixela (03/21/06 om 12:42:38):

Helfrich schreef:

Ruitensproeiervloeistof.


Niet aan te raden. Hill's bevat teveel suiker om glazen goed mee te kunnen wassen - d'r blijft een klevend laagje suiker met de geur van hoestsiroop.

Het enige waar ik het al met succes voor gebruikt heb (behalve waar alcohol nuttig is, maar dan moet je achteraf met water spoelen) is geflambeerde bananen.

 

sixela (03/21/06 om 12:47:08):

Barski schreef:

Als ik zo de reacties lees dan denk ik dat onze Oosterburen nog het een en ander te leren hebben.


De link die je postte bevatte niet zoveel foutjes - en een aantal van de opmerkingen is minder van toepassing op de originele Duitse lijst ("hergestellt mit Ölen" betekent nog wat anders dan oliën bevatten).

Alleen dat van die ethanol is een beetje vreemd, maar ik snap wel waar ze naartoe willen.

Er zijn genoeg andere sites waar *alles* gewoon verkeerd is.

 

sixela (03/21/06 om 12:48:45):

Nurgle schreef:

Andy zegt dat absint geen lichtblauwe of groene kleur heeft,


Andy zegt "leuchtend" - in dit geval bedoelt hij dat de absint geen hel (d.w.z. fluo) kleurtje moet hebben.

 

Nurgle (03/23/06 om 09:24:20):

Alvast bedankt, het wordt me toch al iéts duidelijker allemaal :). Ik heb gisteren zo'n kleine fles Absente van 10 cl gekocht. Aan de beschrijvingen te horen ziet het er inderdaad niet de beste absint uit, vooral die kunstmatige suikering stoort me, maar een mens moet ergens beginnen he :).

Het probleem is dat ik het met geen andere absint zal kunnen vergelijken, dus ik zal maar weinig proeven of het een minderwaardige absint is. Ik ga hem voor het weekend houden, dan ga ik hem eens rustig uittesten. Ben benieuwd...

 

Nurgle (03/23/06 om 18:29:31):

Even enkele heel domme vragen, maar gun het me tot ik er net iets meer over weet : hoe kan je via de louche een idee hebben van de kwaliteit van een absint? 'Heel troebel = goede absint', of is het wat ingewikkelder? (Ik neem aan dat het wel de 2e optie zal zijn).

Veel zal ongetwijfeld afhangen van de persoonlijke voorkeur en smaak, maar hoeveel (ijskoud) water moet je gemiddeld bij absint voegen? Is het meestal zoiets als 4/5 water, 1/5 absint, of iets dergelijks?

 

Helfrich (03/23/06 om 22:40:34):

De troebeling is voornamelijk toe te schrijven aan anijsolie (anethol). Deze olie is niet oplosbaar in water, dus het mengsel in je glas slaat blind na toevoeging van water. Absint is een anijsdrank; als je geen troebeling krijgt klopt er iets niet. Er zit dan geen of te weinig anijs in.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een dichte louche per se goed is. In een goede absint zijn de kruiden in balans en vormen ze met elkaar in zekere zin een geheel. Wat dat precies inhoudt kun je alleen door ervaring leren.

Het is niet moeilijk een dichte louche te verkrijgen door toevoeging van anijsolie, of zelfs een andere olie die wel in alcohol en niet in water oplost. Dat is natuurlijk geen garantie voor kwaliteit. De Tabu-producten zijn er een voorbeeld van.

Hoe kouder het water, hoe slechter de oplosbaarheid, dus hoe dichter de troebeling. En dan is er nog dit aardige verschijnsel: http://forum.groenefee.nl/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=absint;action=display;num=1114365126

De mate van verdunning hangt af van de absint, je persoonlijke smaak en je stemming van het moment.

 

s0lar (03/24/06 om 01:32:57):

Ik heb geen fontein en ik gebruik een petfles die ik minimaal open en gebruik om mee te druppelen, werkt degelijk. Het gaat natuurlijk nog steeds vrij snel maar ik vind deze methode een goed compromis.

 

Helfrich (03/25/06 om 13:10:40):

Ik gebruik meestal zo'n buikige aardewerken Ricard-karaf, inmiddels een collectors-item. Het voor de hand liggende voordeel van dit ontwerp is dat de ijsblokjes er niet uit lazeren.

De fontein komt meestal op tafel als er bezoek is. Meedrinkers natuurlijk, of juist kleinburgerlijke theenippers. In dat laatste geval maak ik er bij voorkeur een grootse ceremonie van, terwijl ik als ingewijde van de Hogere Drinkcultuur misprijzende blikken op ze werp en mij nadrukkelijk niet meng in hun platvloerse gekeuvel. Klein theater van de pedanterie.

 

Nurgle (03/27/06 om 09:11:41):

Hier ben ik weer. Ik heb in het weekend nog wat zitten rondsnuffelen, en ik dacht van het Kübler 53 pack 17 te bestellen bij Markus, dan heb ik meteen 2 geschikte glazen erbij (als dit een goede koop is tenminste). Op feeverte krijgt de Kübler een rating van 81 en hier is hij blijkbaar ook geliefd, maar heeft er iemand een idee van de betrouwbaarheid van de feeverte ratings? Daar krijgt de François Guy immers amper 60 en de Un Emile 68 is er ook maar een goede 50 waard. En dit schijnen toch goede merken te zijn...

Ik zit dus nog steeds in het verwarringsstadium, maar het begint toch al wat kleiner te worden moet ik zeggen  ;).

 

F@TM@N (03/27/06 om 18:53:38):

en ik dacht van het Kübler 53 pack 17 te bestellen bij Markus


er zit maar een half litertje absint bij..

voor hetzelfde geld ( zonder glazen)  heb je een liter ....

en de glazen kan veel goedkoper...of iets duurder ..maar dan antieke glazen.

over de smaak ......hij staat hoog op m`n verlanglijst... maar heb hem nog nooit mogen proeven

maar word hier wel lovend besproken door Barski

ik zou voor een liter gaan ..... en een liter Guy

en desnoods gewoon uit van die lege nutella-pot glazen drinken ....dat komt wel...

had een paar mooie glazen ....maar zijn allemaal kapot heb nu alleen nog twee pernod glazen ...

 

Helfrich (03/28/06 om 15:17:43):

De Guy en de Emile zijn prima, alleen wat achterhaald door een aantal producten van de laatste jaren. Ze zijn kortom uit de mode. De Emile is ook zeker aan de magere kant. Voor sommigen houdt de Guy stand. Voor mij bijvoorbeeld, of voor de Duitse absintheurs. Het is een simpel en weinig spectaculair product, maar gedistilleerd met uitstekende planten.

Wat scorelijstjes betreft kan ik me doorgaans wel vinden in de grote lijn die ze zichtbaar maken. Op z´n best gaat het om indivuele oordelen, die als je geluk hebt niet in tegenspraak met elkaar zijn. De invloed van napraterij en modegrillen lijkt me niet uit te vlakken.

Ik zou zeggen: laat je niet langer in verwarring brengen en bestel een paar goede flessen.  

 

s0lar (03/28/06 om 16:02:38):

Wat in of uit de mode is, daar trek ik me niets van aan. Ik had de eerste maal een Guy en een Kubler 53 besteld en beide zijn goed te drinken, mooie louche, ruiken geweldig, gewoon wat het zou moeten zijn.
Als je voor de eerste maal wil proeven van goeie "echte" absinth kies dan voor bekende, franse of zwitserse producten die gedestilleerd zijn.

 

Barski (03/28/06 om 19:24:05):

Helfrich schreef:

Voor sommigen houdt de Guy stand. Voor mij bijvoorbeeld, of voor de Duitse absintheurs. Het is een simpel en weinig spectaculair product, maar gedistilleerd met uitstekende planten.


Daar ben ik het helemaal mee eens. Als mijn huidige voorraad op begint te raken dan zal ik ook zeker weer een fles bestellen (die mooie fles).

Helfrich schreef:

Wat scorelijstjes betreft kan ik me doorgaans wel vinden in de grote lijn die ze zichtbaar maken. Op z´n best gaat het om indivuele oordelen, die als je geluk hebt niet in tegenspraak met elkaar zijn. De invloed van napraterij en modegrillen lijkt me niet uit te vlakken.


Inderdaad, een waarheid als een koe! De La Valotte Martin bijvoorbeeld is een Blanche die bij vele leden van absinth-guide.de als de beste blanche wordt aangemerkt. Bij feeverte.net vinden ze hem middelmatig en daar schrijven ze zelfs dat hij voor verbetering vatbaar is. I do not agree! Die feeverte lui zijn zowieso erg goed in slap geouwehoer. Doe mij het forum van onze oosterburen maar, en dit forum natuurlijk  ;)

 

radioflux (05/01/06 om 00:55:10):

Barski schreef:

Misschien is het leuk een lijstje te maken met dingen waar je Tsjechische absint wel voor kunt gebruiken!

Ik heb geloof ik wel eens een scheut Pernod 68 gebruikt om een metersdiepe snijwond te ontsmetten. Je kunt zeggen wat je wilt, maar dat spul is wel Frans.

 

coeurverte (01/20/08 om 19:22:24):

Helfrich schreef:

"Echt" is in dit geval een rekbaar begrip. Je zou kunnen zeggen dat het "echt" is als er alsemextract in voorkomt, maar dan zouden al die onzindrankjes met alsemolie ook "echte" absint zijn. Het lijkt mij redelijk om te stellen dat een absint "echt" is, als het op z'n minst een distillaat betreft van anijszaad, venkelzaad en absintalsem.

Dan zouden de Guy en de Libertine 55 evenwel niet echt zijn. De Guy bevat immers geen venkel en de Libertine 55 geen Artemisia absinthium, maar enkel Artemisia pontica. Dat laatste geldt in ieder geval voor het oorspronkelijke recept van een paar jaar geleden. Of ze dat nog gebruiken weet ik niet zeker.

Toch heb je daarmee een heel behoorlijke keuze gemaakt. Met name de anijs en de alsem van Guy vind ik van uitzonderlijk goede kwaliteit, maar daarin sta ik nagenoeg alleen.

En thujon is niet zo relevant.

(Graag wil ik de Belgische leden bedanken voor het woord "brol", dat ik ook ben gaan gebruiken.)


absinthe anisée is zowiezo al een afgeleide van de pure absinthe dus de anijs maakt de echtheid niet uit, trouwens anijs absinthe werdt gemaakt zodat het ritueel niet noodzakelijk was

en als we uwer regels toepassen dan is de absinthe blanche  ook geen echte absinthe hoewel die veel gedronken werd in de belle epoque

de artemisia pontica  wordt nog wel gebruikt maar alleen nog bij het kleuren van de absinthe


ik ben in de war van brol of geen brol en welk merk beter is origineel of moderne bucht

ik laat mij er niet meer door leiden
ik maakt mijn absinthe gewoon zelf ;D

 

Zenzero (01/20/08 om 20:20:08):

Bienvenue coeurverte,

Ik ga er alvast voor klaar zitten, om me vervolgens te gaan vermaken met de stroom van reacties die jouw beredenering teweeg zal gaan brengen, en eerlijk gezegd, ik laat het daarom ook bewust na, om je te corrigeren, want dat heeft - zo leert de ervaring - toch geen enkel nut.

Je wijsheden en uitspraken doen anders vermoeden, maar ik denk dat je over genoeg intelligentie en begrip beschikt om er de humor ook van in te zien - iedereen heeft bij mij namelijk het voordeel van de twijfel - ook mensen die zich niet al te bijster goed hebben geïnformeerd middels de forum archieven, en andere nuttige bronnen van betrouwbare informatie omtrent de groene muze, la fée verte ofwel absint en de haar geschiedenis.

Salut,

Z.


 

coeurverte (01/20/08 om 21:56:20):

ik ziet nu inderdaad ook zelve die humor ervan in

absinthe anisée gemaakt om het ritueel niet nodig te maken, hoe kom ik erbey :o

geneert u niet om mij te corrigeren, als ick fouten maak heb ik het graag dat men mey erop wijst

brand maar los want zelf zie ik ze niet altijd



kuch kuch   alhoewel ik toch bezwaren heb    de artemisia pontica wordt wel degeleyck voor zover ik weet nu nog alleen maar bij het kleuren gebruikt
vertel me ook eens wat er zo ongelofelijk dwaas was aan mijn bericht, ik zie dat ik fouten gemaakt heb, maar veel intelligentie is geen waarborg voor foutloze beweringen.

 

Helfrich (01/21/08 om 09:26:04):

Coeur is mannelijk, dus u had eigenlijk coeurvert moeten heten. Verder raaskalt u nogal. Probeert u ons daarmee ergens van te overtuigen of is dat gewoon uw manier van aanwezig zijn? Welkom.

 

Zenzero (01/21/08 om 15:21:54):

Maar m'n beste, uit welk gegeven moet ik dan concluderen dat de persoon in kwestie sowieso van 'n bepaald geslacht is?

Het blijft een mysterie.
Misschien is het wel 'n groene hermafrodiet?!

Ik weet het niet!

- Had ik het overigens wel geweten, dan had ik de fout, evenwel niet bemerkt, moet ik eerlijkheidshalve bekennen -

 

coeurverte (01/21/08 om 17:01:19):

hm, leuk opgemerkt

ik ben een man inderdaad
maar verte slaat in dit geval niet terug op coeur
-enigszins wel verbaasd dat jullie een kennis van frans hebben, miss hoort dit bij jullie liefde voor absinthe?-

het moest eigenlijk coeur de la verte worden
maar vast geschreven trekt dat nergens op

dus wilde ik "de la" vervangen door X (ook wel gebruik met de betekenis "van de")

coeurXverte

maar gezien ik al eerder in netelige situaties terechtkwam waarin men mij ervan beschuldigde dat ik me uitgaf als "straight-edge"

dus heb ik de X en de 'de la' gewoon weggelaten




raaskallen is mij nu eenmaal eigen :)

 

Helfrich (01/21/08 om 17:25:30):

Ah kijk, "coeur verte" staat ook op sommige van mijn vaten, als twee woorden boven elkaar, in de betekenis van "de la" zeg maar.

Een van de leden hier is Franstalig (en Nederlandstalig, en sowieso vrij talig, trouwens). Ik ben Nederlandstalig, maar met de Franse nationaliteit geboren en ik spreek wel een beetje Frans. Ik woon in Duitsland, maar die taal spreek ik nauwelijks. Dat is niet erg omdat ze waar ik woon gewoon plat Groesbeeks spreken.

Dat van die "absinthe anisée" was inderdaad aperte onzin. Reeds de vroegste recepten van gedistilleerde absint vermelden anijs als een van de basisbestanddelen.

Pontica wordt inderdaad gebruikt in de kleuring, maar ook in het distillaat van sommige blanches en mogelijk in het distillaat van een groene pseudoabsint als Libertine 55.

Absinthe blanche was overigens niet zo algemeen tijdens de Belle Époque.

Rijst de vraag hoe je het klaarspeelt om met schijnbaar weinig kennis en aantoonbaar onjuiste opvattingen je eigen absint te maken. Ik hoor het graag.

En met Zenzero is het goed raaskallen.

 

coeurverte (01/21/08 om 17:32:20):

hmmm, ik leerde eerder het recept kennen dan de directe geschiedenis

dolenthousiast over het feit dat ik een recept voor de drank had gevonden ben ik wild aan de slag gegaan, mijn vader maakt al een hele tijd wijn
en is lid van een wijngilde van hem heb ik de kunst overgenomen
mijn vroege brouwsels waaren een wijnachtige mede (danksei de doodirritante bemoeiszin van mijn vader die overiges ook dacht dat mede gewoon wijn was)
kalmoes likeur
en nu ook een fles absinthe, zei het dat deze echt niet kan tippen aan de echte
(die ik bij een vriend heb leren kennen)

 

Zenzero (01/21/08 om 19:06:38):

Bien, maar wat is naar jouw mening dan échte absint, als ik zo vrij zijn mag, dit te vragen.

En volgens welke receptuur vervaardig je 'n goede absint?

 

Barski (01/21/08 om 22:19:06):

Het wachten is op Sixela die iets gaat zeggen over het nalaten van het gebruik van hoofdletters en punten.

Ik zeg gewoon welkom aan boord Coeurverte. Altijd leuk als een oud forumdraadje weer tot leven gewekt wordt door een nieuw lid. Meteen een vraagje: vanwaar een kalmoeslikeur? Wilde je een soort oranjebitter maken of was je stiekem op zoek naar een bittertje waar je mooie kleurtjes van zou gaan zien?

 

coeurverte (01/21/08 om 22:20:43):

naar mijn mening?
*zucht* als het in een fles zit, naar anijs smaakt
en je er lichthoofdig dronken van wordt.
ik realiseerde me pas later dat die vraag zou komen


d receptuur die ik eerst gebruikte was vodka, kalmoes, munt, alsem natuurlijk, anijs en venkel.

ze is onderhand al wat uitgebreider geworden

alsem, melissa, kleine alsem, venkel, kalmoes wortel(bij voorkeur grof gemaald), spaanse anijs (bij voorkeur tabakbruin), munt, zoethout kernen(niet teveel), angelica wortels (liefst wild),
hyssop en net dat kleine beetje kardemom zaadjes alhoewel die niet per sé nodig zijn

de alsem stammen strippen( als ze stoffig en zacht zijn is dat een goed teken) van hun bladeren
en 48uur laten weken in druiven alcohol in een alambe( dit kan ook gewoon in een bokaal maar met een alambe is het distileren makkelijker, als men een bokaal gebruikt moet men filtreren en goede filters zijn duur)
dan destilleren. men neme de helft van het gedistileerde goedje (of twee derde) en men voege de overige kruiden erbij, de andere helft laten we apart staan, en men late het 7 dagen weken, daarna filteren we de kruiden eruit en controleren we de kleur, men voege de opzijgezette helft er terug bij en men neme een staal om op alcohol, suiker en andere gehaltes te testen. (alsook op de louche) daarna worden ze gebotteld en gekurkd en men laten de flessen zo'n twee maanden staan alvorens te proeven.

vertel me wat je denkt

 

Barski (01/21/08 om 22:22:03):

Helfrich schreef:

Ik woon in Duitsland, maar die taal spreek ik nauwelijks. Dat is niet erg omdat ze waar ik woon gewoon plat Groesbeeks spreken.


Dus toch! Ik had al zo'n vermoeden toen ze met dat Gruusbeeks woordenboek aan kwamen zetten.
Hoe bevalt het trouwens daar over de grens. Zit je al aan de Paulaner Hefe Weisse?

 

coeurverte (01/21/08 om 22:25:35):

Barski schreef:

Het wachten is op Sixela die iets gaat zeggen over het nalaten van het gebruik van hoofdletters en punten.

Meteen een vraagje: vanwaar een kalmoeslikeur? Wilde je een soort oranjebitter maken of was je stiekem op zoek naar een bittertje waar je mooie kleurtjes van zou gaan zien?


er stond een recept in het gratis brouwland tijdschrift voor de kalmoes likeur, eveneens voor sinaasappelschillenlikeur en asperge likeur
ik dacht probeer het eens uit...

en de kleurtjes waren inderdaad mooi...
behalve die ene groene die ik de volgende ochtend van mijn muur zag druipen. afkomstig van mij...


het nalaten van hoofdletters en komma's is mijn eigen keuze, zo ik ze wel gebruik verdwijnt mijn spontaniteit

 

Zenzero (01/21/08 om 23:25:34):

het nalaten van hoofdletters en komma's is mijn eigen keuze, zo ik ze wel gebruik verdwijnt mijn spontaniteit

Vind ik 'n redelijk plausibel standpunt.

Ik vind het in z'n geheel niet lastig om te lezen, afgezien van de inhoud dan - verweet de pot de ketel dat ie zwart zag - welteverstaan.

Maar we zeuren niet.

 

Zenzero (01/21/08 om 23:44:01):

Het recept daarentegen, lijkt mij vrij lastig, omslachtig en in praktisch opzicht niet eenvoudig uitvoerbaar, maar je hebt nog wel wat positief saldo qua twijfel, dus verklaar u nader, want ik heb nog maar bar weinig tot nagenoeg geen plezier aan dit topic beleefd.

 

coeurverte (01/22/08 om 18:02:15):

het recept is eigenlijk makkelijker dan het lijkt hoor
het enige minpuntje eraan is hoveel van elk kruid per liter

in andere recepten wordt er voor ongeveer een pint meestal een fikse theelepel per kruid gebruikt
twee voor de alsem, en minder voor de kruiden met een sterke smaak.

de hoeveelheden zijn echter sterk betwistbaar

zelf heb ik ze ook nog niet echt op punt

laat me wten hoe het staat met mijn "twijfel-saldo"


 

Barski (01/22/08 om 21:09:57):

Welnu coeurverte als meer wilt weten over hoe absint wordt gemaakt dan moet je eens op deze pagina kijken: http://www.oxygenee.com/absinthe-distillation.html Het is zowiezo een goede site waar menigeen een groot deel van zijn kennis vandaan heeft  gehaald. Voor meer inzicht in recepten zou ik eens hier kijken http://www.oxygenee.com/absinthe/books4.html

 

Barski (01/22/08 om 21:11:27):

Als je een paar duizend euro teveel geld hebt dan kun je bij de eigenaar van de website ook zeldzame absint kopen van hoge leeftijd.

 

coeurverte (01/22/08 om 21:29:18):

hm, dit is de site waar ik mijn uitgebreider recept vandaan heb, ik heb al menig uur besteed aan het lezen ervan


toch bedankt ^^

 

Helfrich (01/23/08 om 16:21:32):

Waarom doe je dan zo raar?

 

coeurverte (01/23/08 om 16:23:37):

wat bedoel je met raar?

 

Helfrich (01/23/08 om 16:35:03):

Barski schreef:


Hoe bevalt het trouwens daar over de grens. Zit je al aan de Paulaner Hefe Weisse?

Het bevalt uitstekend.

De mensen zijn er wel anders dan waar ik vandaan kom: afstandelijker, minder hufterig en als je ze benadert doorgaans vriendelijk, behulpzaam en uiterst correct.

De landelijke omgeving is zeer leefbaar. Ik heb uitzicht over het dorp, koolzaadvelden (voordat ik heenga zijn dat alsemvelden) en de beboste heuvels van het Reichswald. De zonsopkomst in klatergoud maakte me gisteren bijna uitzinnig van vreugde.

Met de Hefeweizen wacht ik tot de dagen lang en de koolzaadvelden geel zijn.

 

coeurverte (01/23/08 om 16:39:51):

lijkt op mijn thuis ^^
als je de tucht-uitzendelingen en de dronken Marokkanen even wegdenkt dan


wat bedoel je nu met raar?

 

Helfrich (01/23/08 om 16:41:01):

coeurverte schreef:

wat bedoel je met raar?

Dit vind ik bijvoorbeeld enigszins raar: "als men een bokaal gebruikt moet men filtreren en goede filters zijn duur." Zeven dagen koud kleuren ook. Suikers meten in je distillaat vind ik heel raar.

 

coeurverte (01/23/08 om 20:10:44):

tja, het is gewoon het feit dat glazen bokalen niet goed te verhitten zijn en niet op een distillatie buis kunnen worden aangesloten

daarom moet je filtreren, de enige goede filters voor dit werk (de alsem is verpulvert in grote stukken en miniscuul kleine stukjes) zijn die van actieve koolstof, en ik vind die dingen redelijk duur
hmm, srry , het is ook niet de bedoeling suikers te meten in het distillaat , maar in de eindfase.

 

Helfrich (01/29/08 om 10:32:06):

Glazen kolven zijn uitstekend te verhitten. Koperen ketels zijn beter omdat ze de warmte beter geleiden en dus beter verdelen. Wat een distilleerbuis is weet ik niet, maar als je een kolom bedoelt dan kan ik je melden dat die er ook voor glazen kolven zijn en tevens dat je zoiets voor de distillatie van absint volstrekt niet nodig hebt.

"Filteren en dan distilleren" is sowieso geen goed idee, aangezien een aanzienlijk deel van de extractie onder toevoeging van warmte tijdens de distillatie plaatsvindt. En als je ook nog eens actieve kool gebruikt dan houd je helemaal niets meer over. Hooguit een soort wodka.

En dat van die suikers slaat nog steeds nergens op.

 

Helfrich (01/29/08 om 10:34:15):

Helfrich schreef:


"Filteren en dan distilleren"

Maar dat bedoel je niet als die opmerking die in je woordenbrij tussen haakjes staat op een handeling achteraf slaat.

 

coeurverte (01/29/08 om 17:42:26):

Helfrich schreef:


Maar dat bedoel je niet als die opmerking die in je woordenbrij tussen haakjes staat op een handeling achteraf slaat.


ik volg niet meer,

filtreren OF distileren

ik heb het over BOKALEN en geen kolven,
de kolven die ik gezien heb zijn vooral voor kleine hoeveelheden tegelijk, niet genoeg voor mijn zinnen.  bokalen zijn van slecht glas en ze verdelen de hitte niet goed


een distillatie buis is een apart onderdeel dat de dampen naar de koeler lijdt, bij de glazen versies zit die buis al aan de koeler vast


de suikermeting is zuiver en alleen om op te tekenen hoeveel suiker er gemmiddeld in mijn absinthe zit.

 

coeurverte (01/29/08 om 17:47:22):

Helfrich schreef:

Glazen kolven zijn uitstekend te verhitten. Koperen ketels zijn beter omdat ze de warmte beter geleiden en dus beter verdelen. Wat een distilleerbuis is weet ik niet, maar als je een kolom bedoelt dan kan ik je melden dat die er ook voor glazen kolven zijn en tevens dat je zoiets voor de distillatie van absint volstrekt niet nodig hebt.

"Filteren en dan distilleren" is sowieso geen goed idee, aangezien een aanzienlijk deel van de extractie onder toevoeging van warmte tijdens de distillatie plaatsvindt. En als je ook nog eens actieve kool gebruikt dan houd je helemaal niets meer over. Hooguit een soort wodka.

En dat van die suikers slaat nog steeds nergens op.


na het filtreren OF (IK ZEG NU DUS DUIDELIJK OFFFF) distilleren, wordt er ook nog eens gekleurd hetgeen inhoudt dat er andere kruiden bijkomen die ook nog eens bijdragen aan de smaak.
Als ik filtreer heb ik inderdaad maar een soort alsem wodka over ja, daarom wordt er ook nog eens gekleurd en zoals ik al zei betekent dat dat er nog smaak bijkomt.

 

Helfrich (01/29/08 om 18:22:39):

In het geval van die bokalen distilleer je dus niet en filtreer je alleen. De Tsjechische methode, zeg maar, maar dan over actieve kool. En dan ga je ook nog eens kleuren. De basishandleidingen op de site van Oxy heb je gelezen. In de "eindfase" van je gedistilleerde absint meet je suikers (heb je daar resultaten van?). Tja, wat bedoel ik toch met raar?

De distilleerbuis is dus de brug. Dat lijkt me duidelijk. We komen er wel uit.

Bokalen heb je trouwens ook in edelmetaal. Informeer eens bij een voetbalclub.

 

coeurverte (01/29/08 om 18:27:40):

feit, voor meer dan dat dienen die dingen ook niet
echt, miss een idee om ze eens een doel te geven.
(grinnik, "doel")

ik ga eens kijke of mijn vader zijn geliefde notitieboekje wil lenen voor kopies.

ik zal je de resultaten geven zodra ik ze heb

 

Algemene absintdiscussie